"The combination of the reality of motion and the appearance of forms* gives us the feeling of concrete life and the perception of objective reality. Forms lend their objective structure to movement and movement gives body to the forms,"
E. Morin, Le Cinéma ou L'homme imaginaire. Paris: Éditions Minuit,. 1956, p. 123. 6
"آنچه بر پرده و بر احساس ما ظاهر می شود واقعیت نیست بلکه مجموعه ای از نشانه ها است. همواره به خطا فرض می شود که سینما ما را در برابر همزاد واقعیت قرار می دهد. هرگز نباید از یاد برد که سینما از تصاویر ساخته می شود، یعنی از پاره های چیزهایی که محدودند و زودگذر. آنچه بر پرده واقعیت می یابد نه واقعیت است و نه تصویری که در ذهن فیلمساز شکل گرفته است و نه تصویری که به خود در ذهن ما شکل می دهد، بلکه فقط یک نشانه است به دقیق ترین معنی این واژه". (بابک احمدی، از نشانه های تصویری تا متن، س 1385، ص 10)
قابلیت نمایش متوالی تصاویر توهم متحرک بودن اشکال را در برابر دیدگان ما به وجود می آورد که با درک ما از دنیای واقعی مشاهده شده مطابقت دارد. اشکال،ساختار قابل مشاهدشان را به حرکت عاریه می دهند و حرکت به اشکال، شکل متحرک می دهد.
No comments:
Post a Comment